Arkadaşım öncelikle geçmiş olsun. Fren sisteminin yumuşak olmasını sağlayan basınç sistemi var. Normalde siz direksiyonu nasıl yumuşacık kullanıyorsanız disklere uygulanan basınçları artıran bir pompa sistemi vardır. Frenlerin sertleşmesinin esas nedeni fren pompasının yada fren pompası ile diskler arasında basıncı artıran hortumlarda sızıntı olması yada buna bağlı hidrolik yağının miktarının azalmasıdır. Bunlar en sık karşılaşılan nedenlerdir. Ancak bu nedenler süreklilik gösterirler. Anlattıklarınızdan anladığım kadarı ile bu durum süreklilik göstermiyor. Kontrol de ettirmişsiniz o halde bu kısımarda sorun yok.
Aracınızın belirgin kilometrelerde sıkıntı yaşadığını belirtmişsiniz. Tahminim sizin aracın hızı ile alakalı bir durum değil bu. Çok uzun süreli inişlerde frenleri kullanırsanız balataların aşırı ısınması sonucu sertleştiğini bilirsiniz. Bu normal bir balatada göreceğiniz tepkidir. Aracınızın balatası eğer kaliteli değilse çok fazla ısınmasına gerek kalmaz biraz kuvvete maruz kalması halinde özelliğini yitirerek frenleri sertleştirir. Sizin 130 km de fren basmanız kalitesiz bir balatanın tutuculuk özelliğini kaybetmesine neden olacaktır. Araçta ilk frene basışlarda normal sertlik, sonralarında çok ara vermeden yaptığınız frenlemelerde iyiyce sertleştiğinin görülmesi anlattığım durumu ifade eder. Aracı ikinci el almanız sebebi ile bazı parçaların en ucuz kalitesiz olanı ile tamiri tamamlanmış olabilir.
Üzerindeki balataların kalitesiz olma olasılığı çok yüksek. Tamircin büyük bir olasılıkla "abi balatalar daha yeni bu daha 20 30 bin götürür" demiş balatanın kalitesinden ziyade kalınlığı ile ilgilenmiştir.
Yani tavsiyem aracınızın balatalarını yumuşak kaliteli balatalarla değiştirin. Sorun çözülür.
Sıkıntnızın asıl nedeni olmasa da , frene bastığınızda titreme oluyorsa Bu genelde belirgin hızlarda görülen bir olaydır ve disklerin özelliğini kaybetmesinden kaynaklanır. Belirgin bir frekansın tutması sonucu araç sarsılır. İlk başlarda yüksek hızlarda görülür. Disklerin tornalanması gerekir. Bu kesin çözüm olmayabilir. Çünkü disk düzelse de yapısal olarak özelliğini kaybetmiştir. Titreşimi azaltmak için yumuşak ve tutuculuk özelliği daha iyi olan kaliteli balatalar kullanılmalıdır. Bu bir nebze de olsa sıkıntıyı azaltır. Tercihinize kalmış olarak diskleri değiştirip değiştirmemek sizin kararınıza kalmış. Disklerin özelliğini kaybetmesinin nedeni balataları aktif olarak kullandığınız bir zaman diliminden hemen sonra diskler en sıcak halindeyken soğumayı beklemeden yıkamaya sokmanızdır. Metal yüksek ısıda buz gibi suyla temas eder ve yüzeyinde kalıcı eğilmeler olur. Aracı bu şekilde kullanmaya devam ederseniz aşırı ısı ve sarsılmalar nedeni ile idare eder diskleriniz bir müddet sonra değiştirmeniz gereken diskler haline gelecektir. Bu sorun aynı kalan bir şey değil sürekli daha kötüleşen bir süreçtir. Tedbir alarak sadece süreyi uzatırsınız.
Not: Anlattığınız gibi titreme frene basıldığında ortaya çıkıyorsa disklerde sorun var demektir. Frene basmadan belirgin bir hızda ortaya çıkıyorsa da disklerinizde sıkıntı yoktur. Lastik balanslarından kaynaklanır ve çözüm için rot balançıya gitmelisiniz.