Zaman: 16 Haz 2024 15:59

Tüm zamanlar UTC + 3 saat





Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 13 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: Sensörler, Parametreler
MesajGönderilme zamanı: 06 Şub 2015 16:06 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
Arkadaşlar. Sensörler ne işe yarar. nasıl çalışır, hangi durumda devreye girer. ölçüm halinde hangi değerlerde olması gerektiği . Yakıt ,basınç değerleri ne olmalıdır, ltft -stft gibi . Nette buldukça yazalım.
Lamda, 07 Volt civarı
Egr, 3500 devirde devreye girer
Maf. %10 civarı olmalı
Gibi fazla muhabbete dalmadan teknik klavuz olacak az sayfa olsun derim ben. Bilgiler yorumlar arttıkça bir yazıda özet parametre bilgileri sade olarak yazariz.
Herkes kendi isminin baş harfiyle olan sensör, parametreleri yazsın :)
http://www.onzatech.com/otomobil-sektor ... s-anlatim/
http://www.dogacelektronik.com/download ... orleri.pdf
http://elektroteknoloji.com/Elektrik_El ... kleri.html
https://www.google.com.tr/webhp?sourcei ... 20otomotiv
yukarıdaki linklere göz atınca genel bilgiler var ama parametreleri olmayabiliyor. lambdayı anlatmış ama volt değerini yazmamış olabilir; arıza tespit cihazlarında anlık data akışını gösteren parametrelere bakınca nasıl yorumlanacağı pek yok LTFT1 %19 görünüyor da bu iyi mi kötü mü nerden bileceğiz, gibi. tabi bu değerler araca göre de değişken olacaktır asıl mesele budur! ama ortalama değerleri bilmek de bir teşhis başlangıcıdır.
(linkteki yazıları tek tek okumadım, bakacağım daha sonra.)

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: SENSÖRLER, PARAMETRELER
MesajGönderilme zamanı: 06 Şub 2015 17:01 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
aşağıda torq android obd programında olan bazı anlık dataları yazacağım bilen açılım ve parametreleri yazabilir parantez içindekiler birim, rkamlar da stop ettikten sonra torq ekranında kalan ölçümler bazıları sıfırlandı onları yazamadım.
LTFT1(%): lont time, uzun dönem yakıt 4,7
LTFT2(%)
F/T1X1(%)
F/T1X2(%)
STFT1(%): short time, kısa dönem yakıt, -11,7
STFT2(%)
MAF(g/s): hava akış metre, debi metre 14,0
EGR(%): kurum oluşumu ile ilgili olup 3500 devirde devre giriyormuş.
O2S1 Eq: oksijen sensörü...
02S2 Eg
COMEQR: lambda ile alakalı ama çözemedim.
O2S1LV:oksijen sensörü...
02S2LV
ACCEL
02 1X1 (V):oksijen sensörü...
02 1X2(V) 0,4
O2 2X2(V)
O2 2X1(V)
BOOST(PSİ): turbo basıncı psi, bar olarakda gösterebilir. -8,6PSİ
AFR
Fuel Rail (kPa)
fuel pres (kPa)
HBATT(%)
Fuel Cost (cost) 0,20 cost
fuel rem: 49,0%
R THR (%)
Trip MPG (mpg) 38,6
Trip Speed (km/h) 60,4
ActTorq
EGR Err
A THR2
PedalD
PedalE
PedalF
KPL(avg) (kpl) 9,2 l/100km
LPK(avg) (l/100): sanırım 100km de ki yakıt tüketimi 10,9kpl
Trip LPK (L/KM): 7,3
KPL: 2,5 kpl
Trip:14,5km
LPK:39,4 L/KM
Av.CO2:204,9 g/km
Odo:101,4 km
trip MPG: 38,6 mpg
trip KPL:13,7 kpl
trip LPK:7,3 L/KM
Fuel Flow: 85,3 cc/min
Fuel Flow: 5,1 L/hr
Fuel Used: 1.1 L.
Accel(y):0,9 g(1,0g)
accel(x): 0,1 g
MPG(avg) 30,7 mpg
MPG: 7,2 mpg
throttle: 22,4%
intake: 17,0 C(canigrat derece)
load:4,7%
speed:17.0 km/h
revs:2.242,8 rpm
Coolant:80,0 C (derece)
accel(z) -0,1g ile +0,8 arası hareketli
vacuum: 17,4 in/Hg
misfire: complte
fuel sistem: complete
components: complete
catalyst: incomplete
o2 sensör:incomplete
02sensör heater: complete
comeqr: grafik mod-gösterge 9,5ile 10,5 değişken9,5 baskın
vol.eff.%:grafik mod 63(maksimum: kırmızı işaretli)
boost psi:grafik mod 63 maks.
EvapP (Pa)
oksijen sensörlerinden hangileri bizim motor(1) ve konvektör(2) deki lamdalar ile alakalıdır tam çözemedim. bazı o2 parametreleri gaza basılı tutunca open oluyor sonra hemen off/closed oluyor.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: SENSÖRLER, PARAMETRELER
MesajGönderilme zamanı: 22 Şub 2015 03:16 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
ECT (Engine Coolant Temperature;soğutma suyu sıcaklık sensörü)
hata kodu: P0118 ( en azından volvo ve mitsu için);

ECT Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü olduğunu. P0118 gerçekten bir EKT hata kodudur.

Sen bir su tavada bırakın ve o kadar ısıtabilir.

Direnç / Sıcaklık aşağıdaki gibi (derece F değil C) okumalar vardır:

0 derece - 5740 Ohm
10 derece - 3700 Ohm
20 derece - 2450 Ohm
40 derece - 1150 Ohm
80 derece - 318 Ohm
100 degrees- 184 Ohm
yukarıdaki alıntıda dikkat edilmesi gereken suyun sıcaklığı arttıkça ohm değeri azalıyor. değer azalması enzejtörlerinde daha az yakıt püskürtmesi demek. yani sabah soğuk motorun zengin karışım/çok yakması ve motor ısındıkça az yakması bundandır. niye bunu yazdım zengin karışım deyince hemen lambda yada sonraki seçenek MAF arızası olarak olaya bakılmaması başka ihtimal olabileceğini de belirtmek. yukarıdaki ohm değerleri size sensörün çalışıp çalışmadığını test etmenizi sağlaması açısından yazdım. sensör sökülür tavaya soğuk su konur sensör kablolarına ampermetre bağlanır. soğuksu değeri ampermetrede okunur. tava biraz ısıtılıp tekrar ölçüm yapılır nihayetinde kaynayınca yani 100 derece olunca tekrar bakılır kabaca soğuk- ılık -sıcak haldeki sensörün ohm değerleri size fikir verir.
https://www.youtube.com/watch?v=wFHWpgHMAvY
ECT temizliğine dair bilgi bulamadım; sadece değişimden bahsediliyor. ama ben bobinlerde WD-40 ile yaptığım temizlikte direncin düştüğünü yani iletkenliğin arttığını gördüm. bu nedenle sensörün başını ve soket girişlerini wd 40 benzeri spreyle temizlemeyi tavsiye ederim. lambda sensörlerinin başını wd-40 gibi pas sökücü vs ile temizlemişlerdi antalya bosch car servisinde
https://www.youtube.com/watch?v=EtK08cyW05w

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: SENSÖRLER, PARAMETRELER
MesajGönderilme zamanı: 22 Şub 2015 10:23 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
arıza kodları ve sensörler hakkında güzel bir site; google çeviri kullanım.
http://translate.google.com.tr/translat ... rev=search

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: SENSÖRLER, PARAMETRELER
MesajGönderilme zamanı: 13 Mar 2015 22:45 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
http://otomobilimm.blogspot.com.tr/2014 ... tayli.html
bu linkde emme hava sıcaklık sensörünün ölçümde 5volt olması gerektiği yazılı. yani sensörü söküp voltmetre ile 5 direncini buldunuz mu boşuna sensör değişimine gitmeyin ama hazır sökmüşken sensör temizleyici yağsız sprey ile temizleyin.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: SENSÖRLER, PARAMETRELER
MesajGönderilme zamanı: 30 Mar 2015 16:15 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
http://www.opelim.net/forums/teknik-ser ... kuyun.html
sadece girişteki bilgiyi okumanız yeter. sonrası ıvır zıvır sayılır.;
Gaz kelebegini sokturdukten sonraki Temizlik isleminde:
Kesinlikle gaz kelebegi icindeki yuvarlak CLAPE ye baski veya tahrik uygulanmamalidir.
Kendisine ait Fabrikasyon Acikliklar mevcuttur.
Farzedin Bir hortum düsünün.
Siz cim sulayacaksiniz Bilirsiniz ki Bahcenin heryerini sulamak icin yurumuyorsunuz.Gelen suyun bir tazzigi var ve O tazzige gore ve hortumun kalinligina gore bir debi var ve muslugu sonuna kadar acarsaniz acin o sadece 1 metreye kadar suyu akitabiliyor. Ama biz ne yapiyoruz hortumun agizini parmagimizla hafiften tikayip suyun basincini arttirarak taaaa metreler otesine suyu fiskirtabiliyoruz.
Simdi Neden bu ornek :
Gaz kelebeginin belli bir LEGAL acikligi vardir.Hatta bagzilarinda kucuk bir klape daha vardir.
eger Temizlemek adina herseyi olmasi gerekenden fazla kapatir acar iseniz.
yanlis calismalar meydana gelir buda teklemelere Rolantideki legal hava akisinin bozulmasina ve bogulmalara yada stop etmelere kadar gider.
simdiii Bu mekanik Bolum .
Neden Standard ayar bozulmamali.
Cogu arac MAF sensorunden sinyal alir ve gerekli bilgileri Beyine iletir.
Maf
Giren havanin sicakligi
Giren havanin Hizi
Giren havanin debisi vs vs olcmekte
Farzedin Olmasi gerekenden fazla aciklikta olan bir gaz KLAPESI var diyelim Rolantide arac durmuyor .
NEDEN ?
Arac calistiktan itibaren belirli bir siralama ile herseyi tekrarlar
pistionlar inip cikar vakumlar olusur vs vs diyelim
simdi arac calismaya basladigindan itibaren Rolantide gaz kelebeginden iceri LEGAL olarak belli bir birim hava cekilir.
Bu cekilen havanin miktarini :
MAF sensoru Okur
Gaz kelebegi uzerindeki gaz kelebek potansiyometresi KLAPENIN kac derece acildigini anlar.
Bu iki sensor beyine derki :
Benden sukadar Hava geciyor su sicaklikta ve su hizda
Gaz kelebek potansiyometreside derki
Vallaha ben gaza basildiktan sonraki tel sayesinde Gaz kelebeginin klapesinin yuzde 10 oraninda acildigini goruyorum
Beyinde bunlari toplar
HIMM
Bu bana sunu dedi buda bana sunu dedi tamam mantikli .
Enjektorler sukadar benzin gonderin diye bir sinyal verir.
Enjektiorlerde Beyinin vermis oldugu komuta gore Benzin kutrugunuzde olan ve genelde DEVAMLI 2.5 yada 3 bar olarak Tutulan benzini Kapilarini acarak asagi gonderirler.
DURUMUN ACIKLAMASINA GELIYORUZ:
Yolda veya Rolantide olsun olmasin
Fabrika Bu olculerin sonucuna gore belirli buyuklukte ve aralikta butun islevsel parcalarin Mantik cercevesinde HARMONIZASYONUNU KURMUSTUR.
simdi :
Farzedin Gaz kelebek sensorunuz calisiyor TAMAM
MAF SENSORUNUZ CALISIYOR TAMAM
Gaza basiyorsunuz
gaz kelebek sensoru diyor ki yuzde 10 acildik
mafta diyor ki 20 derece 55 kutle vs vs bir hava geciyor benden
Beyin bunlari algiliyor amaaaaaa AHAAAA bi sorun var
Ben mantigi bilirim Kardesim Diyaor BEYIN
10 derece acikliga 55 kutle hava gelmez 40 gelir Noluyor arkadasim ?????????
Oradan Gaz kelebeginin icindeki klape SOYLENIR
Ya abi beni GECEN GUN TEMIZLEDIler ama temizlerken Cok bastirdilar tepeme BEN BUKADAR ACILABILIYORUM YADA ACILAMIYORUM YETERI KADAR der.
Beyin bu sirada Ben bu yanlisligi duzelteyim Arkadaslar Biraz daha benzin verin yetmiyor Diger sensorlerde Konudan muzdarip EVET EVET biseyler yanlis Boyle olmamali ..
Ve Uyaralim artik kullaniciyi Duzelttim duzeltmeye calistim ama yaramadi .
Rolanti sensorune der acilma diye gene nafile. Oradan kisar buradan acar beyin ama Nafile olmuyor .
Uyari veriyorum arkadaslar Gonderin Ariza lambasina acil durum var Ilgilensinler diye ...
Ilgilenilir:
Gaz kelebegi sokulmus AHAAAA klape normalde olmasi gereken aciklik yerine dipine kadar Kapanmis E HAVA GECMEZSE ben nerden bileyim sana nekadar Gonderecegimi benzini .

Baska bir senaryo
Gaz kelebegi sokuldu evet temizlenmisti ama Allah allah Gaz kelebegi klapesi yerli yerinde sorun yok .... ALLAH ALLAHHHH

AHAAAAAAAA gaz kelebek potansiyometresinin AYARI yok (Bazi arabalarda ki gaz kelebek sensorunun belirli bir konumda olmasi gerekiyor.Yani terazileri SIFIRLARLAR YA biseyi tartmadan once :
uzerindeki baglanti vidalari ile belirli bir konuma getirlilmesi gerekiyor...Tuh tuh tuhhh
Potansiyometre diyor ki
Kardesim Ben bu konumdan itibaren okuyorum sen beni sifir tam sente konumuma getirmezsen Sifirdan okumam gereken yeri 10 birim okuyorum bende ona gore sinyal gonderiyorum ..... (BU ARADA her Gaz kelebegi potansiyometrsinin AYARLI OLACAGI DIYE BISEY YOKTUR. Bazilari direkt yerine oturur ve kimildamaz orjinal yerlerinden . Bazilari ise KONUMLANDIRILMASI GEREKTIRIR.

Senaryolar dolu baska sensorlerde var bu isin icinde ama konu Gaz kelebegi oldugundan .
Siz sadece Gaz kelebeginizin Orjinal olculerde acilip kapandigindan ve potansiyometrenizin gaz kelebek sensorunuzun dogru calistigindan emin olun Gerisi kolay

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Sensörler, Parametreler
MesajGönderilme zamanı: 11 Nis 2015 06:57 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
EN GICIK SORUNUN CEVAPLARINDAN BİRİ;
Ateşleme kablolarının test edilmesi

Ateşleme kablosunda görünür bir hasar yoksa, görevini yapıp yapmadığı bir multimetre ile ölçülebilir. Bunun için, multimetrenin birer temas iletkeni ateşleme kablosunun her iki ucuna tutulur.
Ateşleme kablosunda görünür bir hasar yoksa, görevini yapıp yapmadığı bir multimetre ile ölçülebilir
Ateşleme kablosu öncelikle özenli bir gözle muayeneden geçirilmelidir. Gözenekliyse, ince çatlakları varsa, temas iletkenleri oksitlenmişse ya da başka hasarlar varsa, kablo değiştirilmek zorundadır.

Ateşleme kablosunda görünür bir hasar yoksa, görevini yapıp yapmadığı bir multimetre ile ölçülebilir.

Multimetreyi 20 kΩ olarak ayarlayın.
Temas iletkenlerini kablonun iki ucuna tutun.
Direnci okuyun.
Kabul edilebilir direnç değerleri:

Bakır içli ateşleme kablosu: 1 - 6,5 kΩ
İndüktif direnç ve karbon direnç: Değer metre başına direnç değerinin kablonun uzunluğu ile çarpılması ve tolerans aralığının eklenmesiyle hesaplanır.
İndüktif dirençli ateşleme kabloları: Bunlarda direnç 2,2 kΩ - 8 kΩ arası olabilir.
Karbon dirençli ateşleme kabloları: 1 m kablo başına direnç 10 kΩ - 23 kΩ arasıdır.
http://www.ngk.de/tr/ayrintilariyla-tek ... -edilmesi/
BOBİN ARIZASININ DIŞ GÖRÜNÜŞÜNE GÖRE TESPİTİ;
http://www.ngk.de/tr/ayrintilariyla-tek ... tablolari/
bu linkde motor yağıyla temas ve oksitlenme sebeplerine dikkat: belli periyotlar halinde WD-40 tipi ürünlerle temizlenmeli; ben temizledim direnç azalıp iletkenliğin arttığını multi metre ile gördüm.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Sensörler, Parametreler
MesajGönderilme zamanı: 04 Haz 2015 22:19 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
eksantrik konum sensörü hakkında bir yazı;
motoru yöneten ECU bu sensörden gelen sinyale göre hangi silindirin hangi anda ateşleneceğine karar veriyor, motorda özellik varsa sübap açılıp kapanma zamanlarını da bu sensörden gelen bilgilere göre düzenliyor.

böyle olunca tüm sistemi etkileyebiliyor bu sensör.

motor hiç çalışmayabilir, zamansız ateşleme yaparak vuruntuya sebep olabilir, rölantisi dengesiz olabilir, fazla yakabilir, gücü azalabilir, hızlanmalarda zorlanabilir, duman yapabilir.

bu problemlerin hepsi eski distribütörlü araçlarda avans ayarıyla ilgili problemlerdi. distribütör ayarlanarak çözülebiliyordu. dizellerde yakıt pompası ayarlanarak çözülebliyordu.
modern araçlarda avans ayarını motor kendisi ECU ile sürekli yapıyor, ve krankın o andaki durumunu da bu sensörden okuyor. bu sensör volanda da olabilir, krankın kenarında da. kimi araçlarda krankın o andaki konumunu da ölçebilen sensörler varken, kimisinde sadece devir sayısını ölçen sensörler mevcut.

yani bu sensörler arızalandıklarında, ya tamamen bozuluyorlar, araç o durumda çalışmıyor, ya da yanlış ölçüm yapıyorlar ve yukarıda saydığım semptomlara sebep oluyorlar. sizinkisi de hatalı ölçmeye başlamış.

egzantrik mili sensörü, değişken valf zamanlamalı araçlarda milin o andaki durumu bilgisini alıp ona göre değişiklik yapmaya yarıyor. ama bu değişikliği ECU krank sensöründen gelen bilgiyi baz alarak, işleyerek yapıyor.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Sensörler, Parametreler
MesajGönderilme zamanı: 04 Haz 2015 22:20 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
ilgili 2 adet sensör mevcut. birisi krank sensörü(crankshaft position sensor), diğeri de ekzantrik (camshaft sensor) sensörü.

görevleri ise, krankın ve ekzantriğin o an hangi pozisyonda olduğuna bakmak, bunu beyine (ECU) bildirmek ve beyinin de bu sayede ateşleme zamanı gelmiş olan silindiri anlayıp, o silindire ait ateşleme emrini vermesini sağlamak.

bu nedenle ikisi aslında biraz da birbirini tamamlayıcı sensörler. yani eğer krank-ekzantrik seknronunda bir problem yoksa (sente ayarı doğru ise)birisinde sorun olursa diğeri onun eksiğini telafi edebiliyor. yani örneğin krank sensörü krank pozisyonunu doğru bildiriyorsa, ekzantrik sensörünün eksik olması durumunda bile beyin doğru kararı verebiliyor. ya da tersi de sözkonusu. krank sensörü çalışmasa bile ekzantrik sensörünün bildirdiği pozisyona göre ateşleme sırası kararlaştırılabiliyor.

ama yine de doğru olan elbetteki her ikisinin de sorunsuz çalışması. çünkü birisi bilgi göndermese diğerinin gönderdiği bilgi yeterli oluyor ama, birisi hiç bilgi göndermemek yerine yanlış bilgi gönderecek olursa o zaman işler karışabiliyor.

yapı olarak her araçtaki sensörler aşağı yukarı aynıdır. ancak elbetteki üreticilerin, montaj yeri ve biçimine göre dış yapısında, kılıfında, paketinde farklılıklar mevcut. dolayısıyla bir başka aracınkini sizinkine uydurmanız zor olur.

motorun üstünden söküldüyse krank değil, ekzantrik sensörüdür.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Sensörler, Parametreler
MesajGönderilme zamanı: 06 Haz 2015 08:20 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
sensörlerin işlev ve yeri hakkında;
Kütle Hava Akış Ölçeri(MAF)

MAF sensör’ü sinyaliyle yapılan işlevler;
1-Püskürtülen yakıt miktarı(Enjektör açık kalma süresi)
2-Ateşleme sinyali(Ateşleme avansı)
3-EGR valf’ i(Valf açma/kapama kontrolü )
4-Rölanti hava kumanda valf’ i(IAC valf kumandası)
5-Aktif karbon kutusu boşaltma valf kumandası.
YERİ:Hava filtre gövdesinin üzerindedir.

Manifold Basınç Ölçeri(MAP)

MAP sensörü sinyaliyle yapılan işlevler;
1-Püskürtülen yakıt miktarı(Enjektör açık kalma süresi)
2-Ateşleme sinyali(Ateşleme avansı)
3-Rölanti devri düzenlemesi(IAC valf‘i)
YERİ:Emme manifoldu üzerindedir.
NOT:MAP sensörü iki sensör görevi’ de görür(Örneğin emilen havanın hem basıncını hem de sıcaklığını ölçmektedir.)

Emilen Hava Sıcaklık Sensörü(IAT)

IAT sensörü sinyaliyle yapılan işlevler;
1-Püskürtülen yakıt miktarı(Enjektör açık
kalma süresi)
2-Ateşleme sinyali(Ateşleme avansı)
3-Rölanti devri düzenlemesi(IAC valf’i)
YERİ:Hava filtre kutusu üzerinde yada
emiş borusunun üzerindedir.

Gaz Kelebeği Konum Sensörü(TPS)

TPS sensörü sinyaliyle yapılan işlevler;
1-Püskürtülen yakıt miktarı(Enjektör açık kalma süresi)
2-Ateşleme sinyali(Ateşleme avansı)
3-Rölanti devri düzenlemesi(IAC valfi)
4-EGR valf’ i(Valf açma/kapama kontrolü)
5-Emme manifoldu emiş kontrol valfi kumandası.
YERİ:Gaz kelebeği gövdesinin yan tarafına takılmıştır.Hareketini gaz kelebeği milinden alır.

Motor Soğutucu Sıvı Sıcaklık Sensörü(ECT)

ECT sensörü sinyaliyle yapılan işlemler;
1-Püskürtülen yakıt miktarı(Enjektör açık kalma süresi)
2-Ateşleme sinyali(Ateşleme avansı)
3-Rölanti hava kumanda valf’ i(IAC valf kumandası)
4-Aktif karbon kutusu boşaltma valf kumandası.
5-EGR sistemi kontrolü.
6-Radyatör fanının röle aracılığı ile iki devrede çalıştırılması.
YERİ:Genelde termostat muhafazasının üzerinde yada soğutucu sıvı bağlantı borusunun üzerindedir.

Hidrolik Direksiyon Basınç Sensörü(PSPS)

PSPS sensörü sinyaliyle yapılan işlemler;
1-Rölanti hava kumanda valfinin çalışması üzerinde etkilidir.
2-Ateşleme sinyali(Ateşleme avansı)
3-Dolaylı olarak püskürtülen yakıt miktarını’ da etkiler.
YERİ:Hidrolik direksiyon pompası ile direksiyon kutusu arasındaki basınç borusu üzerindedir.

Oksijen(Lambda) Sensörü(HO2S)

HO2S sensörü sinyaliyle yapılan işlevler;
1-Püskürtülen yakıt miktarı(Enjektör açık kalma süresi)
2-Ateşleme sinyali(Ateşleme avansı)
3-Aktif karbon kutusu boşaltma valf kumandası.
YERİ:Bu sensör birkaç şekilde konumlandırılmıştır.Aracın altında egzoz sistemi üzerinde yada katalizatör öncesi ve sonrası olarak konumlandırılmıştır.

Araç Hız Sensörü(VSS)

VSS sensörü sinyaliyle yapılan işlevler;
1-Rölanti hava kumanda valfinin çalışması üzerinde etkilidir.
2-Motor freni ile yavaşlarken yakıt kesme işlevi.
3-Hız göstergesi.
4-Yol bilgisayarı.
YERİ:Şanzıman üzerinde takılıdır.Hareketini çıkış milinden alır.

Hall Sensörü (HLG)

HLG sensörü sinyaliyle yapılan işlevler; Eski distribütörlü ve EFI’ li araçlarda CKP(krank) sensörünün yerini tutar.
1-Motor devrini ECU’ne bildirir.
2-Birinci silindirin konumunu ECU’ne bildirir.
YERİistribütörün içindedir.

Kam(Eksantrik) Mili Konum Sensörü(CMP)

CMP sensörü sinyaliyle yapılan işlevler;
1-SEFI püskürtme sistemlerinde enjektörlerin motorun ateşleme sırasıyla püskürme yapabilmesi için CMP sinyaline ihtiyacı vardır.
YERİ:Supap kapağı üzerindedir

Krank Mili Konum Sensörü(CKP)

CKP sensörü sinyaliyle yapılan işlevler;
1-Püskürtülen yakıt miktarı(Enjektör açık kalma süresi)
2-Püskürtme zamanlaması
3-Ateşleme sinyali(Ateşleme avansı)
4-Rölanti hava kumanda valf’ i kumandası
5-Aktif karbon kutusu boşaltma valf kumandası.
6-EGR valf’ i(Valf açma/kapama kontrolü )
7-Emme manifoldu emiş kontrol valf ‘i kumandası.
YERİ:Şanzımanla motorun birleştiği kısımda volan dişlisi yada krank mili kasnağı yakınlarındadır.

ALINTIDIR.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Sensörler, Parametreler
MesajGönderilme zamanı: 27 Tem 2015 00:22 
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 18 Haz 2013 11:03
Mesajlar: 326
İsim: berkan
Araç: carisma 2003 h.back comfort 103hp 76kw
Meslek: mühendis
Kan grubu: -+
Yaş: 30
HIz sensörü dedikleri, hız göstergesinin motor arkasında bağlı olduğu sensör mü?

Peki aşağıdaki hız sensörü sandığım sensör ne sensörü, teşekkürler..
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Sensörler, Parametreler
MesajGönderilme zamanı: 27 Tem 2015 08:50 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
gösterdiğiniz Lambda 1 (ön) sensörü: hava-yakıt oranını ayarlar. lambda2 (arka), altta eksoz/konvektörde bulunur.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: Sensörler, Parametreler
MesajGönderilme zamanı: 27 Ağu 2015 13:43 
Çevrimdışı
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 16 Şub 2010 13:44
Mesajlar: 5645
İsim: ilhami
Araç: Outlander 2.4
Meslek: memur
Kan grubu: A+
Yaş: 40
http://www.techturkey.com/forum/makalel ... ensor.html
Nedir bu vuruntu sensoru? (Knock sensor)



Aracınızın motorundaki en önemli sensorlerden bir tanesidir.
Belkide motoru kırmanızı engellediği için en önemlisidir.

Motor, çalışması sırasında bir takım sesler çıkarır, bu mekanik sesler arasından “vuruntu sesini” algılamak için vuruntu sensoru kullanılır.
Motor bloğuna monte edilmiştir.
Aslında vuruntu sensörünü bir tür mikrofon gibi düşünebilirsiniz.





Benzinin kendi kendine, zamanından önce patlamasına kısaca vuruntu diyoruz.
Bu zamansız patlama, motora en çok zarar veren olaydır.
Bu olayın gerçekleştiği an motor üzerinde bir takım yüksek frekanslı sesler oluşur.




Vuruntu sensoru yardımı ile motor kontrol unitesi (ecu) vuruntu olduğunu algılar ve ona göre tedbir alır.
Bu tedbirler üreticiden üreticiye değişir, öncelikle ateşleme avansı rotard edilir
Vuruntu devam ediyorsa avans rotard edilmeye devam eder
Motor yanma odaları soğusun diye daha çok benzin gönderilir
Aracınız turbo ise turbo basıncı kısılır.

Bütün bunlar vuruntu sonucu motorun kırılmaması için yapılan önlemlerdir.
Farkındaysanız, motorda vuruntu varsa yukarıda saydığımız önlemlerden dolayı extradan yürümeyecek ve gücü düşecektir.




Çok gelişmiş beyinlerde vuruntunun hangi silindirde meydana geldiği anlaşılabilir ve sadece o silindire müdahale edilir.
Bazı motorlarda 2 adet vuruntu sensoru olabilir.
Vuruntu sensoru bozuk veya takılı olmadığı zaman, beyin bunu anlar ve ona göre sanki vuruntu varmış gibi korumalı mod çalışabilir.


Önemli notlar:
Vuruntu sensoru tamir olmaz.
Vuruntu sensorunun civatasını servis manuelinde yazan tork değerine göre sıkınız.
Vuruntu sensorunu blok üzerinde orjinal yerine takınız, frekans hesapları oraya göre yapılmaktadr, yeri değişirse sesin frekansıda-genliğide değişecektir.

MaxiGauges

( Kopyala/yapıştır yaparak kendi sayfanıza aldığınız döküman ve yazıları
nereden ve kimden aldığınızı belirtin.. şerefsiz olmayın, adam olun! )
Konu Maxi tarafından (22.Eylül.2014 Saat 08:54 ) değiştirilmiştir.

_________________
DERDİ DÜNYA OLANIN DÜNYA KADAR DERDİ OLUR!
Sorunlarınızın çözümü için her sorunuzda mutlaka 1-model,motor 2- Şanzıman (otomatik vs.) 3-LPG(varsa markası)4-km.si 5- geçmişini (modifiye, parça değişimi vs.) yazınız!


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 13 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 3 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
cron
POWERED_BY Color scheme by ColorizeIt!

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye