Mitsubishi Club Turkey http://www.mitsubishiclubturkey.com/ |
|
Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) http://www.mitsubishiclubturkey.com/viewtopic.php?f=25&t=4249 |
1. sayfa (Toplam 1 sayfa) |
Yazar: | ercan_wrc [ 05 Nis 2012 21:09 ] |
Mesaj Başlığı: | Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
Arkadaşlar bu bizim araçlardaki start stop olayını araştırmaya başladım. nedeni ise cahil halkımızın insanlarımızın yeniliğe karşı önyargısı. diyorum araçta start stop var hemen abo bu kadar marşa marş motorunu eline alırsın yok tasarruf ne sağlayacak yok akü biter ölür vs gibi saçma sapan bilinçsiz yorumlar alıyorum bu nedenle fazla bilgi bulmasamda buraya bulabildiklerimi öğrendiklerimi aktaracağım, sizlerinde katkısı olursa sevinirim. Türk haklı soru 1: motor ilk çalıştırma anında yaklaşık 2 dk rölanti tüketimi kadar yakıt püskürtüyormuş.??? start stop çok yakar???? Cevap: atmosferik bir motorun AFR(air-fuel rate)'si 15:1 civarıdır. yani 15 birim havaya 1 birim benzin. bu oran her silindir için standarttır. rölantide çalışan bir motor ne yapıyorsa, start anındaki motor da aynı şeyi yapar. yani her bir piston emme zamanında hacmi doğrultusunda hava emer, sıkıştırır ve o havaya oranla gerekli olan benzin kadar benzin püskürtülür. rölantide de böyledir, start zamanında da... aradaki tek fark rölantide çevrimi silindirler birbirleri arasındaki sıralamayla sağlarken, start anında bunu, normal çevrime ulaşan kadar marş motorunuz yapar. bunun harici bir durum oluşacak olsa yani sırf motora start veriyoruz diye 15 birim emilecek havaya 5-10 birim benzin püskürecek olsa, o hava yanmaz, zengin karışım olur. eski karbüratörlü araçlarda marş zamanında çok gaz verilmesi durumlarında oluşan "boğulma" oluşur ve motor çalışmaz... dolayısıyla bu tür bilgiler eski nesil karbüratör sistemleri için geçerli olabilir. çünkü orada gönderilecek benzin miktarı kullanıcıyla da alakalıdır. ancak günümüzde tüm bunlar elektronik kontrol edilir. dolayısıyla ne kadar gerekliyse o kadar beslenir motor. rölantinin üstünde yakıt tüketimi ancak soğuk motor için geçerlidir ki, yine bu durum da marş anında da olsa rölantide de olsa aynıdır. özetle, normal ısısındaki bir motorda marş anında rölantiden daha yüksek bir tüketim söz konusu değildir. start-stop özelliği de soğuk motorda çalışmaz. motor normal çalışma ısısında iken devreye girer. dolayısıyla start-stop önce ekonomi için gereklidir. ekonomi yaparken çevreye de zaten katkı otomatik olarak sağlanır... Türk haklı soru 2: marş motoru yanar? 2 lira kar edecem derken çok masraf çıkarır, akü biter bu kadar marşa??? Cevap: START-STOP sistemlerinde volan dişlisine girerek krankı çeviren klasik dinamolar kullanılmıyor. START-STOP sistemlerinde bildiğimiz alternatör motoru yerine, hem şarj işini yapan hem de marş dinamosu görevi gören ve 1 çalıştırmalık elektrik enerjisini hep kendi üzerindeki süper-kondansatörde depolayan ( dur kalklarda marş basarken araç aküsünü kullanmayan, bu sayede elektrikli sistemin çalışmaya devam edebildiği) motora hareketi kayış ile aktarılan yeni nesil bir alternatör-dinamo bulunuyor. Bu alternatör-dinamolar klasik dinamolar gibi seyrek kullanılmak üzere üretilmiş, yataklarında burçların bulunduğu kısa ömürlü motorlar değiller. bilakis rulmanlarla yataklanmış uzun ömürlü motorlardır. Türk haklı soru 3: Ne kadar tasarruf olacakki altı üstü rolantide 1-2dk bekleyeceğiz??onuda yaksa ne yakmasa ne risk almaya değmez... Cevap: Bosch start stop sisteminin açıklaması: Alıntı: Şehirdeki araç sürüş döngüsünde, Start/Stop Sistemi CO2 emisyonlarını ve yakıt tüketimini %8 azaltır. Bu sürüş döngüsü her biri beş saniyeden 12 duruşun yapıldığı 7 kilometrelik bir yoldan oluşur. Şehir trafiğinde durma süreleri uzayabilir ve dolayısıyla tasarruf potansiyeli daha da fazladır. Özellikle hızlı ve sessiz otomatik marş yalnızca üstün performanslı Start/Stop Marş Motoru sayesinde değil; aynı zamanda çalıştırma işleminin elektronik kumandası sayesinde sağlanır. Bu hızlı marş o denli ekonomiktir ki; bir saniyeden daha kısa duruşlar bile paranızdan tasarruf sağlar. Motor marşına ve yakıtın yanmasına kumanda etmeye yarayan işlevler motorun kontrol ünitesine yerleştirilmiştir. Aracın akü şarjı bir sensör vasıtasıyla denetlenir. Bosch start/stop sistemi, çok dayanıklı bir marş motorundan, entegre start/stop koordinatörlü motor ECU’sundan ve akü şarjının o andaki ve ilerideki durumun hesaplamaya yönelik bir sensörden meydana gelir. marş motoruna bişey olursa yada akü çabuk biterse ne anladık tasarruftan???? Tasarruf için araç alırken en az 6-7bin lira fazla verip dizel alıyor eee sonra? dizel pompası arızalanınca? kaç binlira bu pompa fiyatı?ozaman dizel araç almam arkadaş ilerde pompa giderse masrafı büyük olur demekle aynı. ki 6bin fazla ver dizel al sonra 3-4 bin pompaya ver eder sana 10bin lira. ben 10bin liralık benzini araç ömrünü tamamlayana kadar kullanırım. NOT: Birinin aracının kitapçığında "3 dakikalık bekleme 1 km'lik yola eşittir" diyordu. 1 km'de 30 kuruş yaktığını düşünelim, 30 dakikalık bekleme 3 lira, 1 saat bekleme 6 lira ediyor. 5 yılda en az 30 gün rolanti demiştik ya 30gün*24 saat = 720 saat yapar. 720 * 6liradan = 4320 lira.... yani yılda en az aracı kullanan kişi ( 8000 km ) 5 yıl bu aracı kullanırsa 4,5 milyar kar yapıyor demektir. bence hiçte azımsanacak bir rakam değil.......ki 8000bini fazlasıyla geçiyoruz.... Saygılar. Ercan... |
Yazar: | czk [ 06 Nis 2012 09:51 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
Bilgiler için teşekkürler. Peki bu sistem sonradan araçlara monte edilebilir mi? Edilse ne kadara mal olur? Bu konular hakkında bilgisi olan var mı? |
Yazar: | ercan_wrc [ 06 Nis 2012 10:23 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
Sonradan takılması mantıken biraz zor gibi geliyor bana çünkü çok fazla sensör falan var mesela kapı açıksa kaput açıksa motor sıcaklığı düşük ise son stoptan sonra 10km hızı geçmemişse akü zayıf ise falan start stop devreye girmiyor, bu kadar kontrolü sağlayacak sistemin montajı nasıl olur bilemiyorum. ama şu linkte bosch için bilgiler var incelemekte fayda var. http://rb-kwin.bosch.com/tr/tr/automoti ... index.html |
Yazar: | precious [ 06 Nis 2012 13:26 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
sistemin aküyle işi yoksa neden akü azalınca sistem çalışmıyor |
Yazar: | souldemon [ 06 Nis 2012 14:43 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
Çünkü araç stop halindeyken dahi teyp, klima gibi elektronik donanım devrede. Yani siz ışıkta durdunuz diye sıcaktan terlemiyorsunuz, klima serin hava vermeye devam ediyor. Dolayısıyla akü azalınca çalışan elektrikli donanımın aküyü tamamen bitirme riski ortaya çıkıyor. Bu nedenle akü şaarjı az ise start-stop devreye girmez ki dinamo aküyü şarj etsin. |
Yazar: | paleolife [ 06 Nis 2012 15:53 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
bosch'un sayfasindan biraz okudugum kadari ile yukarida arakdaslarinda yer yer belirttigi gibi, start stop sistemi bir sensorler dizisi, mars dinamosu, ozel yazilimli/modifikasyonlu ECU ve ozel bir aku'den olusuyor. Burda kullanilan aku bilinen akulerden daha guclu, daha buyuk elektrotlara sahip bir pil, boylece hem daha hizli sarj oluyor hem de daha fazla ve surekli guc verebiliyor, kolay kolay da bitmiyor. Butun araclara entegre olabiliyor ancak aracin donanim durumuna gore daha fazla modifikasyon gerektirebiliyor, fiyat olarak ne akdar mal oalcagina dair bir bilgi goremedim ancak yeni ECU ya da modifikasyonu, yeni start stop sistem mars dinamosu, ozel aku ve gerekli diger sensorler, kablolar ve iscilik ile birlikte sanirim hatri sayilir bir rakam ortaya cikar. |
Yazar: | ercan_wrc [ 06 Nis 2012 16:22 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
souldemon yazdı: Çünkü araç stop halindeyken dahi teyp, klima gibi elektronik donanım devrede. Yani siz ışıkta durdunuz diye sıcaktan terlemiyorsunuz, klima serin hava vermeye devam ediyor. Dolayısıyla akü azalınca çalışan elektrikli donanımın aküyü tamamen bitirme riski ortaya çıkıyor. Bu nedenle akü şaarjı az ise start-stop devreye girmez ki dinamo aküyü şarj etsin. aynen... ![]() |
Yazar: | precious [ 06 Nis 2012 20:09 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
motor stop edince klima soğuk hava üflüyor mu |
Yazar: | ercan_wrc [ 06 Nis 2012 21:06 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
bende üflüyor ama çalışırkenki kadar etkili olmuyor tabii. sanırım ortam sıcaklığını korumak amaçlı, yinede yazın antalya sıcağında hiç sıkıntı çekmedim. |
Yazar: | precious [ 07 Nis 2012 19:03 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
aslında soğuk üflemesi normal olabilir.bende varacağım yere kısa mesafe kala klimayı kapatıyorum fan çalışıyor sadece ve bu şekilde bir müddet daha soğuk hava geliyor sanırım kalan soğuk hava fanla birlikte geliyor.asıl sormak istediğim klima çalışıyormu ışığı yanıyormu mesela |
Yazar: | ercan_wrc [ 07 Nis 2012 19:18 ] |
Mesaj Başlığı: | Re: Araçlarda Start & Stop Çalışma Mantığı ( Bilgilendirme ) |
Evet çalışıyor ve ışığı yanıyor |
1. sayfa (Toplam 1 sayfa) | Tüm zamanlar UTC + 3 saat |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |