(Bu incelemenin aynısını subaruclubtr sitesinde de yayınladım)
Evet arkadaşlar, bir ayı aşkın süredir kullandığım son aracım olan 2008 model Subaru Impreza aracımla ilgili söz verdiğim inceleme yazımı geç de olsa sizler için klavyeye alıyorum.
Aracın resimleri:
Sırasıyla aracın teknik ve donanımsal özelliklerini özetleyeceğim. Daha sonra motor, performans, yol tutuş, tüketim, konfor- iç mekan, müzik sistemi hakkında daha ayrıntılı ve de önceki araçlarımla (özellikle Lancer araçlarımla) karşılaştırmalı yorumlarımı aracıma ait fotoğraflar eşliğinde sizlerle paylaşacağım.
Teknik özellikler:- motor hacmi: 1994 cc
- Güç: 150 PS @6400 rpm
- Çekiş: 196 Nm @3200 rpm
- Tüketim (ş.içi-ş.dışı-ortalama): 11,1-6,5-8,4
- Şanzıman: 5 ileri Manuel
- Çekiş: Simetrik 4 çeker
- 0-100 hızlanma: 9,6 sn (Bu fabrika verisi ama fabrika çıkışlı hali için sizinle bir video paylaşacağım)
- Boş ağırlık: 1355 kg
- Bagaj hacmi: 301 Litre (Koltuklar dikili)
- uzunluk: 4415 mm
-Genişlik: 1740
- Minimum dönüş yarıçapı: 5,3 m
- ön-arka iz genişliği: 1495-1500 mm
- Dingil mesafesi: 2620 mm
- Yükseklik: 1475 mm
- Yerden yükseklik: 155 mm
- Çekme kapasitesi: 1600 kg
- Direksiyon: Hidrolik
- Ön amartisör: Mc Pherson
- Arka amortisör: Double wishbone (Bağımsız çift salıncaklı, helezonik yaylı)
- Lastikler: 205/55/R16
Donanım:- Cruse control
- Direksiyondan kumandalı, mp3 çalarlı, 10 hoparlörlü, 6’lı CD değiştiricili, SRS Surround Ses Sistemi
- Anahtarsız giriş
- Anahtarsız çalıştırma
- Yokuş kalkış desteği
- Yol bilgisayarı (2 farklı mesafe için ortalama yakıt tüketimi)
- Yıkamalı, mercekli HID ön farlar
- Isıtmalı ve katlanabilen yan aynalar
- Ön-arka sis farları
- elektrikli ön ve arka camlar (sürücü tarafı tek dokunuşlu)
- Arka spoiler
- Tam boy stepne
- aux girişli ve 12 Adaptörlü ön kol dayama
- deri direksiyon ve vites topuzu
- Teleskopik direksiyon
- tam otomatik klima
- Isıtmalı, çarpışma anında kırılan ön silecekler
- Alüminyum kaput
Güvenlik:- ABS
- ESP
- sürü yolcu ön ve yan hava yastıkları, perde hava yastıkları
- Emniyet kemeri uyarcısı (sadece sürücü)
- Acil durum flaşörleri
- arka 3 koltukta da ISO-fix bağlantısı
- ön-arka disk frenler
- Led stop lambaları
İyi bir karşılaştırma olması adına biraz ayrıntılı yazdım.
Şimdi gelelim inceleme ve yorumlara:
Motor:Kaputta amortisörlü sistem mevcut.
Araçta 4 silindirli 2 litrelik dikine yerleştirilmiş boxer tipi motor mevcut. Silindirler yatay olarak yerleştirildiği için motorun konumu diğer araçlardan daha aşağıda bu sebeple de aracın yol tutuşuna olumlu bir etkisi mevcut. Ayrıca pistonlar biribiri ile karşılıklı hareket ettiğinden artıca bir denge elemanına ihtiyaç duyulmamış. Bu da motorun daha hafif ve de daha az titreşimli olmasına yol açmış.
Araçta bizim Mivec benzeri bir teknoloji var. Teknolojinin AVCS (Active Valve Control System) olarak geçiyor. Ancak 1.8 araçlardaki hem emme hem de egzost supapları için değil 1.3,. 1.5, 1.6’lardaki gibi emme supapları için etkili. Ama sonuç olarak, tıpkı mivec gibi, orta ve düşük devirlerde tork, yüksek devirlerde güç ve genel yakıt ekonomisi anlamına geliyor.
Motorun tirgger kayışlı olması benim gibi zincirli sisteme alışık birisi için bir eksi. Ama motor sesine katkısı daha olumlu.
Motor alt devirlerde oldukça sessiz devri yükselttikçe paralel olarak ses de artıyor. Ama boxer motorun sesi biraz dizelleri andırdığı için bu ses yırtınan bir sesten çok (bu bir eleştiri değil mitsu motorlarının sesini çok severdim) daha çok ama güç hissi uyandıran bir ses.
Motorun gücü ve ekonomisi ile ilgili yorumlarımı performans ve ekonomi başlıklarında detaylandıracağım.
Performans ve yol tutuş:Motorun maksimum torkunu verdiği devirin 3200 d/d seviyesinde olması aracın düşük devirlerde bile iyi bir çekiş yakalamanızı sağlıyor. Ayrıca bu tork her ne kadar 3200 devirde maksimum olsa da oldukça yüksek devirlere kadar yataya yakın bir seyir izliyor böylelikle hızlansanız dahi yüksek çekiş sağlıyor. 6750 d/d’da (kadrandan okuduğum bu 6500 de olaiblir) red line’a giren bir bir motorun 6400 d/d’da maksimum beygir gücünü üretmesinden de bunu anlayabilirsiniz. Yani araba siz neredeyse devir saatini kırmızıya getirene kadar gücüne güç katmaya devam ediyor. Bu da değindiğim gibi süreklilik arz eden bir hızlanma alarak size yansıyor.
9,6 sn olarak verilen fabrika 0-100 hızlanmasına karşın ben youtube’da bu değeri 9 sn’nin altıan düşürenleri (stock araçlarla) gördüm. Tabi bunda araçta bulunan Hi-Low vites seçeneğinin etkisi var kanımca.
Yeri gelmişken bu Hi-Low vites seçeneği her vites için geçerli. Yani 5 ileri şanzımanı iki pozisonda da kullanabiliyorsunuz. Yani bir nevi 10 ileri bir şanzıman. Hi konumunda normal oranlara sahipken Low seçeneğinde tekerlere daha fazla tork göndermeniz mümkün. Aslında kum gibi koşullarda kullanılması gerektiği söylenmesine rağmen 5 vitesin hepsinde kullanılıyor olması araca ek bir performans katma isteği varmış gibi de hissetirmiyor değil. Zira 193 km/s yazan max hız Low konumunda 146 km/h olarak söylenmiş. Bu da aracı kısa vites aralıkları ile sürmenizi sağlıyor. Zaten bahsettiğim videoda aracı kullananlar da Low 1, Low 2, Hi 2, Hi 3 diyerek bu aracı sürüyorlar anladığım kadarıyla. Burada hi-Low değişiminin debriyaja sonuna kadar basılarak yapıldığını belirtmekte fayda var. Biraz el freni çekmek gibi olsa da her an bunu yapabilmek fena bir şey değil. Yine de servis bunu tavsiye etmiyor.
Daha önce bahsettiğim motorun yere yakın ve boxer tipinde oluşunun yol tutuşa ektisi ne kadar yüksek de olsa bu konudaki en büyük pay simetrik 4 çeker sisteminin. Burada gerçek bir simetri var ve Subaru firması bunun aracın kararlılığında çok etkili olduğunu söylüyorlar. Motorun konumundan şanzımana oradan şafta kadar her şey simetrik. Yani aracı ortadan boylu boyunca kesseniz aynalanmış bir yapı ile karılaşıyorsunuz. Bu da tekerlere sürekli aynı gücün gitmesi gibi bir durum ortaya çıkarıyor. Şanzımandan tekerle uzanan yapının eşit olmamasının bile araca denge anlamında olumsuz etkisi olduğundan bahsediliyor. Çözüm olarak da simetrik 4 çeker öneriliyor.
4 çeker sisteminin varlığını biraz dar bir virajı dönerken (yavaş bile dönseniz) tekerlerin cıyır cıyır ötmesinden anlayabiliyorsunuz. Limitli kaydırmalı orta diferansiyel ön ve arka teker arasında çekişi ihtiyaca göre dağıtıyor. Fakat sağ ve sol tekerlerde dönüşte oluşan fark sanırım bu ötmeye sebep oluyor.
Araçt patinaja düşmüyor. Düşürmememiz de gerekiyor ama 4 çeker bir aracın patinaja düşmesi demek 4 tekerinde aynı anda patinaja düşmesi demek olacağından gerçekten olağan dışı durumlar harici pek mümkün görünmüyor.